Vždyť to jede jinak
Největší změnu v karlovarské hromadné dopravě za posledních více než dvacet let doprovází trapné ticho ze všech směrů. I když k „optimalizaci“ (rozumějme škrtům) dojde již za necelý měsíc, informační kampaň ze strany města nebo dopravního podniku je nulová. Jako tradičně, diskuse ke změnám byla veřejnosti zcela uzavřena.
Vedení města, a v návaznosti dopravní podnik, se rozhodli pro změnu jízdních řádů nikoliv z důvodu proměny dopravních proudů, třeba protože nám na periferii vznikl velký úřednický komplex s knihovnou (schválně se podívejte na jízdní řády; pokud se chcete do areálu krajského úřadu dostat autobusem, z centra jste odkázáni na dvě linky, které jedou v totožný čas). Ke změně nedochází ani po tlaku občanů (i když zejména v Bohaticích nebo Čankově mají ke spokojenosti rozhodně daleko).
Základní parametry spojů dopravního podniku od 1. března
Hlavním důvodem pro změny je úspora. Ještě několik týdnů před schválením rozpočtu nebylo jasné, za kolik peněz si magistrát dopravní obslužnost objedná. „Systémově udělalo vedení města všechny myslitelné chyby. Celý problém dopravní obslužnosti a tu citlivou síť vazeb zjednodušili na ekonomický rozměr. Jenže by si měli uvědomit, že neřídí firmu, ale město,“ komentuje změny předseda zastupitelského klubu Pirátů Jindřich Čermák.
Změny nejvíce pocítí ti, kteří hromadnou dopravu využívají nejvíce – studenti a senioři. Paradoxně těmto skupinám bylo zavedeno po volbách jízdné zdarma. „Ti, kteří budou moci, změní způsob dopravy. Ať už začnou chodit více pěšky nebo více jezdit autem. Senioři však svoje zvyklosti jen tak změnit nemohou, a tak zhoršení dopravní obslužnosti postihne nejvíce je. Myslím si, že by vyměnili jízdné zdarma za častější spoje,“ zhodnotila situaci zastupitelka a členka výboru pro sociální věci Barbora Hradečná.
Hlavní změnou nových jízdní řádů je zavedení taktu 24 minut ve špičce, 30 minut mimo špičku a 40 minut o víkendech. Z materiálů, které mají zastupitelé k dispozici a podle kterých se mají rozhodovat, nejsou známy podrobnější informace. Nicméně například autobus do lázeňské části jednou za 40 minut o sobotách a nedělích by znamenalo, že četnější dopravu mají i Mariánské Lázně. „Takto výrazné omezení může spustit nebezpečnou spirálu, kdy platící cestující nebudou mít důvod nadále finančně podporovat mizerné služby. V konečném důsledku tak může město doplácet daleko více peněz,“ varuje zastupitel Pavel Sušanin.
Piráti jsou proti neuváženému snižování komfortu služeb občanům města. Po zásahu do škol a zvýšení poplatků za vjezd do lázeňského území je to nejvýznamnější zásah do kvality života ve městě. „Je zarážející, jak vedení bez konzultace s občany snižuje všemi možnými cestami dostupnost městských služeb. Jako by se báli reakce vlastních voličů. Porušují tím vlastní programové prohlášení,“ uzavřel Čermák.
Nezbývá než si z toho začít dělat legraci…
Autorem ilustrační fotografie ze záhlaví článku jsou stránky k293.cz