Pohádky o mašinkách

Pohádky o mašinkách

Železnici mám velmi rád. Asi bych mohl být zařazen mezi šotouše. Přesto ve mně znovuoprášený projekt „vlakotramvaje“ v Karlových Varech nevyvolává nadšení. Můžeme si dlouho hrát na Transport Tycoon s mapou našeho města, ale reálný provoz nás pošle do patřičných mezí.

Na začátku stál projekt nových železničních zastávek na území města, které v rámci evropských dotací nakreslil tým Patrika Kotase. Je to sice uznávaný dopravní architekt, ale jeho stavby nevzbuzují vždy nadšení (https://www.archiweb.cz/news/zde-je-kotasovo). Projekt zastávek stál necelý milion a můžete se na něj podívat zde: https://mmkv.cz/cs/uzemni-koncepcni-studie-nove-zeleznicni-zastavky-v-karlovych-varech-cistopis.

Samotný rozvoj železniční dopravy je nutný. Zejména při vědomí příhodného propojení celé aglomerace Karlovarského kraje od Ostrova až po Cheb. I když se nádraží nedotýká vždy nejhustěji obydlených částí města (Chodov, Sokolov), při vhodném propojení s místní dopravou a případně při dobudování pár zastávek, by se železniční doprava mohla stát ještě zajímavější alternativou autobusu. Ten bude mít ovšem stále nezměrnou výhodu ve flexibilitě – vlak vám až před dům prostě nikdy nemůže přijet.

Uvažovat o čistě městské vlakové lince v Karlových Varech je ekonomický hazard. Kotasův návrh předpokládá dvě linky – jedna od Kozodoje přes Starou Roli, Horní nádraží, Tuhnice, Doubí do Březové; druhá, která využívá čistě elektrifikovanou trať, z Dalovic do Jenišova. Samotná výstavba zastávek je paradoxně to nejjednodušší – část může zaplatit správce kolejí, SŽDC, část se může postavit z evropských dotací. Projekt uvažuje částečně o výstavbě nových a částečně o úpravě stávajících – celkem 16 železničních zastávek. V dnešní době nestačí postavit budku u kolejí – zastávka musí splňovat celou řadu pravidel a i ty nejjednodušší a nejlevnější začínají na pěti milionech. V Jablonci nad Nisou, na městské trase, byla před devíti lety postavena zastávka za jedenáct milionů (https://jablonecky.denik.cz/zpravy_region/postavili-zastavku-za-miliony20100601.html). Zastávka u KV Areny má stát 35 milionů korun (https://www.idnes.cz/karlovy-vary/zpravy/zastavka-vlakotramvaj-mestska-hromadna-doprava-mhd-karlovy-vary.A190316_464074_vary-zpravy_ba). Vzhledem k tomu, že ze 16 plánovaných zastávek by muselo být 15 nových nebo opravených, mluvíme o investici za minimálně 300 milionů korun.

Česká legislativa nezná nic jako vlakotramvaj – to je termín, který v tomto případě slýcháváme často. Po železničních kolejích prostě jezdí vlak. Ten musí pochopitelně splňovat veškeré legislativní náležitosti. I v Kotasově návrhu se předpokládá použití běžných vlakových jednotek. Takové pochopitelně nejezdí na vzduch. V Ústeckém kraji byla loni vysoutěžena část lokálek za 149 korun/kilometr provozu. V roce 2005 vyhrál Viamont provozování lokálky z Varů do Mariánských Lázní za 64 korun/kilometr (což jen při započtení inflace dělá 85 korun v dnešních cenách).

Dá se předpokládat, že při soutěži bychom se dostali na cenu mezi 100-150 korunami za kilometr provozu. Budeme optimističtí a předpokládat středových 125 korun za kilometr provozu. První trasa je předpokládána na 10 kilometrů, druhá na 13,5 kilometru. Jedna jízda na trase 1 nás bude stát 1250 korun, na trase 2 pak 1688 korun. Studie počítá s frekvencí jednou za půl hodiny, ve špičce pak jednou za 10-15 minut. Pokud budeme vycházet z předpokladu, že vlaky budou jezdit mezi 5-23 hodin, tak při konzervativně nastaveném provozu nám jedním směrem vychází 45 jízd. Celkově pak za jeden provozu to dělá na lince jedna 112.500 korun, na lince 2 pak 151.920 korun. I když budeme předpokládat slabší víkendový a prázdninový provoz, tak velmi hrubý celoroční odhad ceny provozu dělá: 85 848 000 korun. Tedy skoro tolik, co celá síť MHD.

Doprava se vážně neobjevuje z nebe :-). Musí ji vždy někdo zaplatit. V případě rychlíků je to stát (ministerstvo dopravy), lokály si objednávají kraje. V případě čistě celoměstské linky by provoz šel zákonitě za městem. I kdyby se povedla domluva, že část přepravní kapacity by převzal a platil kraj, na město by zůstala stále zátěž ve výši podpory pro hokej…

Značnou nevýhodou, výše zmíněnou, je skutečnost, že i ve Varech jsou zastávky docela daleko od nejhustěji obydlených míst. Obě zastávky pro Starou Roli jsou na okraji této čtvrti a vlak, i když bude o pár minut rychlejší než autobus, mu nemůže konkurovat, jestliže ten jede centrem Role. Nelze očekávat, že lidé půjdou deset minut na zastávku, tam počkají deset minut na vlak a pojedou deset minut do centra. Za půl hodiny jste tam i z Role pěšky.

Rozumné doplnění železničních zastávek má ve Varech smysl. Ale nelze očekávat, že by vlak někdy plnohodnotně nahradil (nebo i doplnil) autobusovou dopravu. Na to jsou Vary zkrátka příliš malé město. Železnice bude vždy pouze doplňkem, plánované peníze by bylo vhodnější investovat do rozvoje MHD, například nákupem elektrobusů.


Sdílení je aktem lásky

Navrhni úpravu